Tým Bastlířů na SPŠ MB reprezentovaný Pavlou Soukupovou (3.Ed) a Matyášem Líbalem (3.Ds) pod vedením Ing. Luboše Svárovského se zúčastnil soutěže v 3D tisku o nejlepší model výukového prostředku z oblasti techniky nebo přírodních věd pořádaného Technickou univerzitou Liberec.
Ve finálovém kole pořádaném 29.11.2024 v Liberci se s výukovým modelem pravoúhlého promítání umístili na 4. místě a získali poukázku od společnosti 3Dwiser v hodnotě 3.000 Kč.
Model pravoúhlého promítání dále vyhrál Cenu společnosti Prusa Research: 3D tiskárnu Original Prusa MK4S ve formě stavebnice. Majitel firmy navíc nabídl našim bastlířům možnost další spolupráce.
K úspěchu srdečně blahopřejeme a přejeme bastlířům další úspěchy!
Níže si můžete prohlédnout fotografie a přečíst specifikaci a použití modelu.
Model výukové pomůcky je určen ke snadnějšímu pochopení promítání na šest průměten (nárys, půdorys, pravý a levý bokorys, pohled zdola, pohled shora). Model bude sloužit pro promítání v prvním kvadrantu ISO E (Evropský systém promítání). U této metody leží objekt mezi osobou pozorující objekt a průmětnou. Pro žáky je nelogické, proč se pohled zleva zobrazuje vpravo. Výukový model jasně zobrazuje techniku promítání a logicky znázorňuje umístění jednotlivých pohledů. Model se bude skládat z obrysů krychle (na obrázku znázorněné červeně) a pěti sklopných průměten. Šestá průmětna (nárysna) bude pevnou stěnou krychle. K nárysně se budou ostatní průmětny sklápět, a tím názorně ukazovat, jak se z 3D modelu vytváří dvourozměrné zobrazení. Pokud odklopíme jednotlivé promítací roviny do nárysny, dostaneme soustavu sdružených obrazů.
Tento výukový model je nejen skvělý způsob, jak žákům přiblížit pravoúhlé promítání, ale také usnadní práci vyučujícím, kteří mají často problémy s vysvětlením této problematiky. Osoba používající tento model ho bude moci rozložit tak, aby měla co nejlepší přístup k jednotlivým pohledům. Na vnitřních stranách stěn budou kromě znázornění příslušných pohledů základního 3D objektu také drážky pro vložení kartiček s jednotlivými pohledy. Model bude obsahovat několik výměnných 3D objektů s šesti příslušnými pohledy zobrazenými na kartičkách. Vyučující vymění základní 3D objekt za složitější a do drážek v průmětnách vloží příslušné pohledy na kartičkách. Výměnný 3D objekt bude umístěn na stojánku (promítacích přímkách) ve středu krychle. Spodní část modelu tvoří podstavec, v němž se nachází úložný prostor, který může být využit pro vyměnitelné 3D objekty a sadu šesti kartiček s průměty ke každému 3D objektu.
Model výukové pomůcky bude sloužit nejen k vysvětlení pravoúhlého promítání a k pochopení umístění jednotlivých pohledů, ale také jako hra, při které žáci dostanou 3D objekt a budou muset správně vložit jednotlivé kartičky s pohledy do příslušných průměten. Další možností použití je, že vyučující umístí jeden 3D objekt, žákům dá např. 12 kartiček a ti budou muset najít 6 příslušných pohledů a správně je umístit do odpovídajících průměten.
Využití: Výuka technické dokumentace či matematiky